Cilt Hastalıkları

Alerji (Egzema) Tedavisi

Alerjik egzema, cilt kuruluğu, döküntü, kızarıklık ve kaşıntı ile seyreden sık görülen bir cilt rahatsızlığıdır.

Temas (kontak) egzemasında, allerjen madde ile temas olduğunda, sıvı dolu kabarcıklar ve iltihaplı yaralarla beraber, deride kızarıklık ve şişlik meydana gelir. Eğer egzema uzun süre tedavi edilmezse deri kurur, çatlar ve deride kalın kanayan egzema yaraları izlenir.

Genellikle egzema yaralarında akşamları olan şiddetli kaşıntı, egzemanın dirençli hale dönüşmesine neden olabilir. Bu kaşıntıda kişinin yaşadığı stres faktörü egzemayı artırıcı rol oynamaktadır.

Alerjik egzema, vücudun herhangi bir yerinde görülebilir. Genellikle ellerde, ayaklarda sık; diğer vücut bölgelerinde ise daha az izlenir.

Alerjik egzemaya neden olan faktörler cilde dışarıdan temas eden giysiler, eşyalar, dezanfektanlar olabileceği gibi tüketilen besinlerin de rolü oldukça fazladır.

Alerjen maddenin tespit edilip o madde ile temasın kesilmesi temas egzemasının tedavisinde önemli bir adımdır. Yama (patch) testi ve besin alerji testi kişinin neye alerjisi olduğunu tespit etmek için yapılan önemli tetkiklerdir.

Egzema veya astım olan kişilerde yapılan kan tetkikinde vücudun belirli alerjenlere tepki olarak oluşturduğu immunglobulin E (IgE) antikor düzeyinde yükseklik tespit edilebilir. Ayrıca spesifik IgE antikor testi de yapılabilir.

Alerjik egzema tedavisinde, ağızdan alınan alerji ilaçları (antihistaminikler), kortizonlu krem ve haplar kullanılmaktadır. Sık nemlendirici krem kullanımı ise cildin bariyerinin sağlam kalmasına yardımcı olur. Kişinin stres yönetimini iyi yapabilmesi tedaviyi önemli ölçüde destekler.