HAMİLELİK SONRASI LEKE TEDAVİSİ

Hamilelik dönemi bir kadının yaşayabileceği en farklı deneyimdir. Hamilelikte kiloda, bedende, duygu durumunda görülen değişikliklere bazen cilt sorunları da eklenebilmektedir.

Hamilelikte sık karşılaşılan cilt sorunlarından biri de cilt lekeleridir. Hamilelik boyunca hormonlarda değişiklikler gelişmesi, anne adayının cilt tipi, güneş ışığına maruz kalma ve genetik yatkınlık (ailesel nedenler) ciltte gelişen leke sorunun nedenleridir.

Hamilelikte görülen cilt lekeleri çeşitleri;

-Hamilelik maskesi (Gebelik İsleri),

-Vücut bölgelerinde renk koyulaşması,

-Mevcut benlerin artması ve yeni ben oluşumu,

-Kırmızı benler (Kırmızı leke).

Hamilelik maskesi; hamileliğin erken dönemlerinde gelişmeye başlar. Genellikle alın ortası, göz çevresi, yanaklar, dudak üstü ve burun sırtında açık ve koyu kahverengi yamalar şeklinde görülür. Bu süreçte güneş ışığının lekelerin artmasına neden olan en önemli faktör olduğu bilinmektedir. Bu nedenle 30 faktör ve üzeri güneş koruyucu krem kullanımı lekelerin artmasını ve leke oluşumunu önleyecektir. Özellikle esmer cilt tipine sahip olan anne adaylarının yaz mevsiminde şapka, güneş gözlüğü gibi ekstra önlemleri de alarak güneş ışığından kaçınması önem arz eder.

Doğum lekeleri hamilelik bitiminde, loğusa döneminde hormonların normalleşmesiyle kendiliğinden açılıp tamamen kaybolabilir. Eğer loğusa döneminde lekelerde düzelme görülmezse annenin duygu durumunu olumsuz etkilediği için tedavi edilmesini önermekteyiz. Loğusa döneminde doğum lekelerinin tedavisi dikkatli yapılmalıdır. Çünkü bu dönemde leke açıcı krem kullanımı annenin kan dolaşımı ile süte geçerek bebeği olumsuz etkileyebilir. Emziren annelerde leke açıcı krem tedavisini önermemekteyiz. Emziren annelerde doğum lekelerini tedavi etmenin en güvenli yöntemi Karbon Peeling olarak adlandırılan lazer tedavisidir. Lazer ile leke tedavisi hamilelik boyunca yapılması önerilmez; fakat anne sütüne herhangi bir etkisi olmadığı için Karbon peeling ile leke tedavisi emzirme döneminde güvenle yapılabilir. Özel bir lazer sistemi olan Q switch- ND Yag lazer ile 10 günde bir 4 – 6 seans şeklinde yapılan tedavi hamilelik lekelerinde başarılı sonuç verir.

Gebelikte vücuttaki cilt renginde değişmeler izlenebilir. Örneğin; koltuk altı, meme uçları, göbek çevresi ve kasıklarda kahverengi koyulaşmalar sık görülen değişikliklerdir. Bu vücut lekeleri yüz bölgesindeki lekelere göre emzirme döneminde daha kısa sürede açılarak cilt normal rengine kavuşur.  Emzirme döneminde devam eden dirençli vücut lekelerinde Karbon peeling işlemi güvenli bir tedavi seçeneğidir.

Hamilelik boyunca mevcut benler ve yeni oluşan benler uzman dermatolog tarafından takip edilmelidir. Bu benler çoğunlukla iyi huyludur. Fakat nadir de olsa hamilelik sürecinde olumsuz değişmeler gelişebilir ve bu durum takiplerde netleşerek benlerin alınması gerekebilir.

Gebelik sürecinde ciltte gelişen lekelerden birisi de kırmızı benlerdir. Kırmızı benler tamamen iyi huyludur. Sayıları çok veya boyutları çok büyükse kozmetik rahatsızlığa neden olabilir ve kanama riski vardır. Bu durumda Fraksiyonel Karbondioksit lazer tedavisi ile 1 – 2 seanslık uygulama kırmızı benleri tamamen tedavi edebilir.

Anne adaylarının en heyecanlı ve en kaygılı hissettikleri dönem olan hamilelik sürecinde yaşanan cilt sorunları çoğunlukla geçici sorunlardır. Fakat uzun sürüp anneleri mutsuz eden, leke gibi, cilt sorunlarında emzirme döneminde yapılabilecek güvenli tedavi seçenekleri bulunmaktadır.