Cilt Hastalıkları

Saç Kıran Tedavisi

Tıp dilinde alopesi areata olarak adlandırılan saçkıran, saç köklerini etkileyen ve genellikle bozuk para büyüklüğünde, yuvarlak şekilli saç dökülmelerine neden olan bir cilt rahatsızlığıdır.

Saçkıran rahatsızlığında kıl kaybı saçlı deride, sakalda, kaşta, kirpikte veya vücuttaki diğer bölgelerde görülebilir. Nedeni bilinmeyen bir hastalıktır. Genellikle bağışıklık sistemi ile ilişkili olabileceği düşünülmektedir. Bağışıklık sistemindeki hücreler saç köküne adeta savaş açar ve kıl kaybına neden olur.

Saçkıran hem kadınlarda hem erkeklerde cinsiyet ayırt etmeden görülebilir. Çocuk hastalarda daha sık izlenir. Bunun nedeninin, stres ile saçkıran arasındaki bağlantıdan kaynaklanabileceği düşünülmektedir. Bununla birlikte ileri yaşta da izlenir.

Saçkıranın Nedenleri;

Saçkıranın bağışıklık sistemi ile ilişkisi bilinmesine rağmen; neden bağışıklık sisteminde bozukluğa yol açtığı netleşmemiştir. Bazı bireylerde ailesel (kalıtsal) bir ilişki kurulmuştur; yani ailesinde saçkıran olan kişilerde saçkıran gelişme riski yüksektir. Tiroid hastalıkları gibi bağışıklık sistemini etkileyen bazı hastalıkların saçkırana yatkınlık yapabileceği bilinmektedir.

Üzüntü, stres, depresyon benzeri duygu durum değişiklikleri bağışıklık sistemini zayıflatarak saçkıranın ortaya çıkmasına neden olabilir.

Saçkıran Tedavisi

Saçkıran bölgesinde dökülen saçlar, kıl kökü hasarlanmadığı için yeniden tedavi edilerek kılın çıkması sağlanabilir. Saçkıran tedavisi için uygulanan çeşitli solüsyonlar, kortizon enjeksiyonları ve mezoterapi tedavileri ile dökülen bölgede önce beyaz renkte kıl çıkışı sağlanmaktadır. Zamanla kıl kendi doğal rengine dönmektedir. Dolayısıyla saçkıran bölgesinde tamamen dökülme tedavi edilebilir. Fakat yeni oluşan kılların tekrar dökülüp dökülmeyeceği konusu net değildir. Bazı hastalarda saçkıran bir daha tekrarlamaz. Bazen de eski saçkıran bölgelerinde veya başka alanlarda tekrar kıl kaybı yaşanabilmektedir.

Saçkıranın tekrarlamaması için kişinin kan tetkikleri yapılmalı, eğer varsa tiroid bozukluğu kontrol altına alınmalıdır. Ayrıca stres kaynaklı bir saçkıran durumu varsa; stresle mücadele etmenin yolları aranmalı ve gerekirse tedavisi de yapılmalıdır.

Saçkıran bulaşıcı olmayan, cilt dışında herhangi bir sağlık sorununa neden olmayan bir durumdur. Ne var ki psikolojik olarak moral bozucu olabilir. Sosyal ve duygusal açılardan kişileri rahatsız eder. Bu nedenle hastalar tarafından tedavisinin yapılması çoğunlukla istenmektedir.