Cilt Hastalıkları

Sivilce ( Akne) Tedavisi

İltihaplı sivilcelerde hızlı tedavi süreci, sivilcenin iz veya leke oluşturmadan iyileşmesini sağlayabilir. İltihaplı sivilcelerde tedavi seçenekleri arasında; antibiyotik içerikli kremler, ağızdan alınan ve 3 ay boyunca kullanılan antibiyotik haplar ve A vitamini türevi haplar yer almaktadır.

Krem ve antibiyotik kullanımına yanıt vermeyen yani dirençli sivilcelerde başarılı tedavi için sıklıkla "A vitamini türevi" hap tedavileri tercih edilmektedir.

Sivilce (akne) uzun süreli seyir gösteren iltihaplı bir cilt rahatsızlığıdır. Sivilceye neden olan birden fazla faktör vardır. Bu faktörler; deride yağ bezlerinin fazla miktarda bulunduğu bölgedeki hücrelerin anormal yapılanması, propionibacterium acnes adlı mikroorganizmanın sayısında artış olması, sebum üretiminin artması ve inflamasyon (yangı) reaksiyonlarının gelişmesi olarak sıralanabilir.

Yüz, sırt göğüs, ense gibi bölgelerde sivilce sıklıkla izlenmektedir. Bu bölgelerde ağrılı, şiş, büyük sivilcelerin (iltihaplı sivilceler) iyileşmesi uzun sürerse deride çukur şeklinde çok sayıda sivilce izi bırakır. Bu durum kişinin kozmetik açıdan da rahatsızlığına neden olur. Dirençli sivilce olarak adlandırılan durum, topikal sürülen sivilce kremlerine yanıt vermeyen, ağızdan alınan antibiyotik tedavileri ile tamamen iyileşemeyen veya iyileşip tekrar eden sivilcelerdir. Bu durumda A vitamini türevi hap tedavileri gündeme gelir.

A vitamini tedavisi, dünyada 1982'den bu yana dirençli sivilce tedavisinde kullanılır. Bu tedavi sayesinde sebase (yağ) bezlerinin boyutu küçülür, cilt yağlanması azalır. Ayrıca sivilce nedenlerinin hepsi üzerinde tedavi edici etki sağladığı bilimsel çalışmalarla kanıtlanmıştır.

A Vitamin Türevi Tedaviye Başlamadan Önce Yapılması Gereken Tetkikler;

A vitamini tedavisi  ile sivilcelerin tekrar oluşmaması, sivilcelerin tamamının giderilmesini sağlamaktadır. Uzun tedavi süreci gerektiren bu ilaç tedavisi, dermatoloji uzman doktorlar tarafından başlanmalı ve takip edilmelidirA vitamin tedavisine başlanmadan önce kişinin kan tetkikleri yapılmalıdır. Tetkiklerde açlık kan şekerikaraciğer ve böbrek değerleri ile kolesterol düzeyleri incelenir. Tetkik sonuçları normal değerlerde ise tedaviye başlanabilir. Kullanılacak dozun belirlenmesi ise kişinin vücut ağırlığına göre yapılır. Bu tedavide dikkat edilmesi gereken bir başka nokta; tedavi kapsüllerinin tok karnına içilmesi gerekliliğidir. Çünkü A Vitamini yağda çözünür; ilacın emilimi tok karnına daha yüksek oranda sağlanmış olur. Günde 1 veya 2 kez genellikle hergün aynı saatte alınması da önemlidir. Tedavide hedefe ortalama 6 aylık bir sürede ulaşılabilir.

Tedavinin ilk ayında mevcut sivilcede artış izlenebilir (sivilce kusması); ancak tedavinin 2. ayı ile birlikte tüm sivilcelerde azalma gözlenmeye başlar. İlerleyen aylarda tüm sivilcelerin iyileştiğini ve cildin aşırı yağlanmasının kaybolduğunu gözlemlemek mümkündür. Ayrıca siyah noktalar kaybolur ve geniş gözenekler daralır. Dikkat edilmesi gereken sivilcelerin iyileştikten sonra tekrar oluşmaması için kümülatif doza ulaşana kadar tedavinin devam ettirilmesidir. Böylece hem mevcut sivilceler tedavi edilir hem de tekrarlanması engellenir.

A Vitamin Türevi Tedavinin Yan Etkileri:

- Dudaklarda kuruma ve çatlama,

- Burun içinde kuruma bazen burun kanaması,

- Yüzde kuruma,

- Yüzde kızarıklık,

- Güneşe karşı hassasiyet gelişimi,

- Vücutta kuruma,

- Ağda veya lazer tedavilerine karşı cildin hassas olması,

- Vücutta kaşıntı,

- Gözlerde kuruma,

- Kas ağrısı.

A vitamini tedavisi boyunca nemlendirici kremler ve 30 faktörün üzerinde güneş koruyucuların kullanılması, bol su tüketilmesi dikkat edilmesi gereken önemli noktalardır.

Tedavi boyunca aylık dermatoloji uzman doktor takibi yapılmalı; doktor kontrolü olmadan tedavinin kullanılmaması gerektiğini vurgulamak isteriz.