Cilt Hastalıkları

Ürtiker ( Kurdeşen ) Tedavisi

Ürtiker halk arasındaki tabiri ile kurdeşen, çeşitli uyaranlara karşı vücudun geliştirdiği bir alerjik reaksiyondur.

Ürtikerde deriden kabarık, kırmızı renkte, kaşıntının yoğun olduğu ve kısa süre içinde solup tekrar ortaya çıkan ürtika plakları olarak adlandırılan oluşumlar görülür.

Hastanın şikayetleri 6 haftadan daha kısa sürede meydana gelmişse klinik tablo akut ürtiker olarak adlandırılır. Süre altı haftadan uzun ise kronik ürtiker tanısı konulmaktadır.

Ürtiker Nedenleri Nelerdir?

- İlaçlar (penisilin, aspirin)

Gıda maddeleri (kabuklu deniz ürünleri, kuru yemişler, yumurta, balık, çikolata, inek sütü)

Alerjenler (Polenler, küf sporları, tüylü hayvan kepekleri ve tüyleri)

- Enfeksiyonlar, Parazitik infeksiyonlar, viral infeksiyonlar ve bakteriyel infeksiyonlar (tonsillit, farenjit, diş absesi, otit)

- Hastalıklar (troid hastalıkları, diabet (şeker hastalığı) gibi)

Böcek Sokmaları

Ürtikerin teşhisi kişinin cildindeki tipik döküntünün görülmesi ile yapılabilmektedir. Şiddetli kaşıntı olması ve lezyonların ortaya çıkıp bir süre sonra kaybolması tanıda önemli ipuçlarıdır. Kan tetkikleri ile yapılan incelemede çoğunlukla bir neden bulunamaz.

Ürtiker hastalığında yapılabilen alerji tetkikleri deri yama testi, prick testi ve besin alerji (pinner gıda intoleransı) testidir.

Ürtiker tedavisinde H1 grubu ve H2 grubu antihistaminikler birlikte kullanılabilir. Ayrıca trisiklik antidepresan olan doxepin ve sistemik kortizon tedavileri uzun süren dirençli ürtikerde başarı sağlayabilmektedir.