YAŞLILIK LEKELERİ

Yaşlılık lekeleri olarak adlandırılan bu tarz lekeler aslında orta yaş sürecinde başlar. Fakat sayıca artıp belirginleşmesi, 65 yaş ve üzerinde görüldüğü için bu tanımlama kullanılmaktadır.

YAŞLILIK LEKELERİ ÇEŞİTLERİ;

- Solar lentigo (Güneş çili)

- Seboreik keratoz ( güneş benleri)

Yaşlılık lekelerinin oluşumundaki en önemli faktörler arasında kümülatif (birikmiş) güneş ışığı maruziyeti ve ailesel yatkınlık sayılabilir. Bu nedenle yaşlılık lekeleri en çok güneş gören bölgeler olan saçlı deri, alın, şakak, yanak, burun üzeri, el üzeri ve kollarda görülür. Kadınlarda ise ayrıca boyun ve dekolte bölgesinde de lekeler izlenmektedir.

Yaşlılık lekelerinden olan solar lentigo 1 cm den daha küçük, deriyle aynı hizada (düz) açık veya koyu kahverengi renkte, tek nokta şeklinde veya kümelenmiş şekilde görülen lekelerdir. Seboreik keratoz ise deriden kabarık, 1 – 2 cm boyutlarında, koyu kahverengi renkte izlenir. Karaciğer lekesi olarak da halk arasında isimlendirilir.

Yaşlılık lekeleri genellikle iyi huyludur. Cilt kanseri gibi kötü huylu değişikliklerin görülmesi çok nadir bir durumdur. Yine de boyutlarında aşırı büyüme veya renginde aşırı koyulaşma olan yaşlılık lekelerinin dermatoloji uzman doktor tarafından muayene edilmesini önermekteyiz. Yaşlılık lekelerinin kişiyi olduğundan daha ileri yaşta göstermesi nedeniyle yaşanan kozmetik sorun tedavi sebebidir.

Yaşlılık lekesi olan kişilerde genellikle cilt incelmiş ve hassas yapı kazanmıştır. Çünkü güneş ışığı, kullanılan ilaçlar, şeker, guatr gibi hastalıklar nedeniyle kolajen ve elastik lif üreten hücreler yapısal olarak hasar görmüştür. Bu kişilerde ciltte kuruma, kaşınma, kızarıklık, cilt gevşekliği ve kırışıklıklar da sıkça izlenir.

YAŞLILIK LEKELERİ TEDAVİ SEÇENEKLERİ NELERDİR?

- Leke açıcı (beyazlatıcı) kremler,

- Kimyasal Peeling,

- Kriyoterapi ( soğuk sprey uygulaması),

- Lazerle leke tedavisi,

- Destek tedaviler

Yaşlılık lekeleri genellikle inatçı, dirençli lekeler olduğu için leke açıcı kremler ile tedavi başarısı düşüktür.

Yaşlılık lekelerinin Kimyasal Peeling ile tedavisi mutlaka doktor tarafından yapılmalıdır. Çünkü dirençli olan bu lekelerde yüksek konsantrasyonda meyve asitleri kullanılmalıdır. Dikkatli uygulanmadığı takdirde ciltte beyaz veya koyu renkte yeni leke oluşumu tetiklenebilir.

Yaşlılık lekelerinde Kriyoterapi (dondurma) tedavisi lekelerin üzerine sıvı azot gazı püskürtülerek uygulanır. Genellikle 4 - 5 tedavi seansı gerekir. Bu tedavinin en önemli dezavantajı ciltte su dolu kabarcıklar oluşabilmesi ve sonrasında beyaz izler gelişebilmesidir.

Yaşlılık lekelerinde lazer tedavileri günümüzde en sık tercih edilen tedavi yöntemidir. Bu istenmeyen lekelerde Fraksiyonel Karbondioksit lazer ve Q switch ND-Yag lazer sistemleri başarılı olmaktadır. Genellikle 1 – 3 seans tedavi sürecinde yaşlılık lekeleri tamamen ortadan kaldırılır. Bu tedavi yönteminin kısa sürede iz bırakmadan lekeleri tedavi etmesi en önemli avantajıdır.

Yaşlılık lekesi şikâyeti olan kişilerde genellikle cildin incelmesi ve yıpranması sorunu da görüldüğü için cildi destekleyen güneş koruyucu ve nemlendirici kremler sürülmesi, C ve E vitamininden zengin diyet yapılması cildin onarılmasına yardımcı olacaktır.